flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Обговорення звернення працівників апарату Красноградського районного суду Харківської області щодо оплати праці працівників апаратів місцевих загальних судів України.

02 серпня 2013, 16:20

ПРОТОКОЛ № 1

зборів працівників Ставищенського  районного суду Київської області


02 серпня 2013 року                                                                        смт. Ставище

 Повістка зборів:

Обговорення звернення працівників апарату Красноградського районного суду Харківської області щодо оплати праці працівників апаратів місцевих загальних судів України.

 Присутні на зборах: судді, працівники апарату суду.

 Головою зборів обрано Кондренко О.М.

Секретарем зборів – Калиновська Л.В.

 По питанню повістки денної  виступили:

 - керівник апарату суду Кондренко Ольга Миколаївна,  яка повідомила, що працівники апарату Красноградського районного суду Харківської області звернулися  з листом до Президента України, прем»єр-міністра України, Голови Верховної Ради України, голови ДСА України, голови Ради суддів загальних судів України, міністра юстиції України, міністра праці та соціальної політики України, голови Нацдержслужби України з приводу мізерної оплати праці працівників апаратів місцевих загальних судів України. 

Кондренко О.М. зазначила, що в умовах політично-правових та соціально економічних перетворень, що відбуваються останнім часом в українському суспільстві, ми – працівники апарату Ставищенського районного суду, як і більшість працівників апаратів місцевих судів України, з відчаєм та з почуттям соціальної несправедливості неодноразово зверталися до вищих ешелонів влади з метою виправлення катастрофічного становища, яке вже багато років має місце в сфері оплати нашої праці.

            У зв’язку з прийняттям Закону України від 7 липня 2010 року № 2453-VІ «Про судоустрій і статус суддів», державні службовці місцевих судів мали надію на те, що  наші чисельні звернення з питань збільшення заробітних плат та рівня соціального захисту будуть урегульовані.

            При підготовці законопроекту, Державною судовою адміністрацією України пропонувалося працівникам апарату місцевих судів внести свої пропозиції до нього, що і було  зроблено у встановлені терміни, з дотриманням встановленого порядку. Однак, у Законі питанню оплати праці працівників апарату присвячена лише частина перша статті 144, яка містить відсильну норму. Тобто, жодна з пропозицій працівників апаратів судів не була врахована. Нажаль, не внесені зміни до законодавчих актів, що регулюють оплату нашої роботи. Отже, проблеми працівників апаратів судів на даний час не вирішені.

            Зміни та доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» внесені відповідно до 46 постанов Кабміну. І тільки єдиною постановою Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2008 року № 34 посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців судів підвищено на 45 відсотків. Оклад державного службовця становить 1 мінімальну заробітну плату.

            Згідно з ч.2 ст. 95 КЗпП України до мінімальної заробітної плати не включаються доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати. Згідно з ч. 3 ст. 96 КЗпП України формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) провадиться на основі тарифної ставки робітника першого розряду, яка встановлюється у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, та  міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).

            Відповідно до ст. 9 Закону України від 24.03.1995 р. «Про оплату праці» розмір мінімальної заробітної плати визначається з урахуванням потреб працівників та їх сімей, вартісної величини достатньо для забезпечення нормального функціонування організму працездатної людини, збереження її здоров’я, набору продуктів харчування, мінімального набору непродовольчих товарів та  мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних  і культурних потреб особистості, а також загального рівня середньої заробітної плати, продуктивності праці та рівня зайнятості. Мінімальна заробітна плата встановлюється у розмірі не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

            Відповідно до ст. 144 Закону України від 07.07.2010 № 2453-VІ «Про судоустрій і статус суддів» розмір заробітної плати працівників апаратів судів, їхнє побутове забезпечення і рівень соціального захисту визначаються законом і не можуть бути меншими, ніж у відповідних категорій державних службовців органів законодавчої та виконавчої влади.

            Поступове зростання мінімальної заробітної плати та відсутність змін в  законодавстві, щодо збільшення діючих окладів з 2008 року, призвело до того, що посадові оклади усіх працівників апарату суду прирівнюються до мінімальної заробітної плати. Посадовий оклад працівників апарату місцевих судів складає – на даний час 1147 грн.

            Тобто працівники апарату місцевих судів, мають вищу юридичну освіту, напружений робочий день, готують проекти судових рішень, в даний час мають  оклад рівний  окладу прибиральниці, яка, на відміну від державного службовця, має право на додатковий заробіток, має незрівняне менше навантаження та не має ніякої відповідальності. Наші посадові оклади є найнижчими серед всіх категорій державних службовців. І питання не стільки в тому, що посадові оклади працівників суду є нижчими за оплату простої некваліфікованої праці, скажімо сторожів чи прибиральниць, а в тому як при невпинному зростанні цін та інфляції утримувати сім’ю за ці кошти чи вижити самому?

            Статтею 33 Закону України «Про державну службу» передбачено, що оплата державних службовців повинна забезпечувати достатні матеріальні умови для незалежного виконання службових обов’язків, сприяти укомплектуванню апарату державних органів компетентними і досвідченими кадрами, стимулювати їх сумлінну та ініціативну працю. Одночасно зазначений Закон встановлює ряд обмежень і безліч обов’язків для них, вимагає здобуття вищої освіти, якої також вимагає значних коштів.

            Також, згідно із змінами до Кримінального кодексу України, працівники апаратів судів можуть бути притягнутими до кримінальної відповідальності за порушення правил документообігу, який, будучи раніше лише засобом статистики та обліку, на даний час став частиною цивільного та кримінального процесів. Майже кожен працівник суду має доступ до системи документообігу та свої обов’язки  щодо роботи із нею, а також і відповідальність за свої помилки, які можуть бути розцінені як порушення законодавства.

            Незалежність і об’єктивність органів правосуддя, про які так часто зараз іде мова, можуть бути досягнуті саме за такої чи не найважливішої умови – фінансової незалежності не тільки суддів, а й працівників апарату судів, які виконують важливу роботу, без якої неможливе судочинство.

            Держава, яка має захищати нас, ставить працівників суду у скрутне матеріальне становище, принижуючи мізерними зарплатами та постійним ігноруванням наших звернень та пропозицій. Це призводить до таких негативних явищ як тенденція частої зміни кадрів, що не дає можливості досягнення високого професійного рівня працівників. Небажання звертати увагу на належне фінансове забезпечення працівників апаратів судів на даний час призвело до парадоксальної ситуації, яка склалася в оплаті праці працівників апарату суду: оплата праці невпинно знижується, а відповідальність за виконання посадових та службових обов’язків невпинно зростає! Порушення цієї рівноваги – нонсенс у світовій практиці!

           Видатки на оплату праці суддів та працівників апаратів судів, які заплановані Державною судовою адміністрацією України на 2013 рік було знижено на 56 % в Державному бюджеті України на 2013 рік.

            За змістом положень частин другої, третьої статті 22 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються, а держава повинна утримуватись від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Частина перша статті 24 Конституції України встановлює принцип, згідно з яким громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

            Відповідно до статті 142 Закону України від 07.07.2010 № 2453-VІ «Про судоустрій і статус суддів» бюджетні призначення на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України. Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України не можуть бути скорочені в поточному фінансовому році. Функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснюють суди загальної юрисдикції.

            Відповідно до Закону України від 16.12.1993 № 3723-ХИ «Про державну службу» скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення посадових окладів, надбавок до них та фінансування інших, передбачених цим Законом, гарантій, пільг і компенсацій.

             - заступник керівника апарату суду Олефір Петро Петрович, який зауважив, що відповідно до діючого законодавства працівники судів є державними службовцями, а отже не мають права брати участі у страйках. Тому єдиною можливістю розповісти посадовцям про наші проблеми є такі листи-звернення. Сподіваємося, що цього разу наш крик душі почують ті, від кого залежить можливість зробити життя працівників судів кращим, звільнивши нас від фінансової залежності. Адже жити з порожніми кишенями дуже непросто.

            Враховуючи вище наведе, підтримуємо звернення наших колег – працівників апарату Красноградського районного суду Харківської області.  Посадовців переконливо просимо не відправляти звернення працівників апаратів судів  «за підвідомчістю» в нижчестоящі органи, а кожному особисто вжити заходів для виправлення такої ганебної ситуації на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

             - голова суду Марущак Ніна Миколаївна, яка зазначила, що судді Ставищенського районного суду  сподіваються, що звернення працівників апаратів місцевих загальних судів України будуть розглянуті та враховані при вирішенні питання щодо належної оплати праці працівників апаратів судів.

 ВИРІШИЛИ:

 1. Підтримати лист-звернення працівників апарату Красноградського районного суду Харківської області щодо неналежної оплати праці працівників апаратів місцевих загальних судів.

2. Протокол зборів працівників Ставищенського районного суду Київської області оприлюднити на веб-сайті місцевого суду.

 Голова зборів                                                                 Кондренко О.М.

 Секретар зборів                                                             Калиновська Л.В.