Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Конституційний Суд пояснив, що Президент України обирається громадянами України на позачергових, як і на чергових, виборах строком на п’ять років.
Таке рішення Конституційного Суду України було прийнято вчора, 15 травня, у справі за конституційним поданням 101 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положень ч. 1, 5 ст. 103 Конституції України у системному зв’язку з п. 16 розділу ХV «Перехідні положення» Конституції України, повідомляє «ЗіБ» з посиланням на прес-службу КСУ.
У ч. 1 ст. 103 Конституції України визначено, що Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років. Згідно з ч. 5 п’ятою цієї статті чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю березня п’ятого року повноважень Президента України; у разі дострокового припинення повноважень Президента України вибори Президента України проводяться в період дев’яноста днів з дня припинення повноважень. Президент України, обраний на позачергових виборах, складає присягу у п’ятиденний строк після офіційного оголошення результатів виборів.
Таким чином, виходячи з Основного Закону України главу держави може бути обрано як на чергових, так і на позачергових виборах.
Конституційний Суд України наголошує, що положення ст. 103 Конституції України та
інших її статей, які визначають конституційно-правовий статус Президента України, не містять норм, які встановлювали б інший строк, крім п’ятирічного, на який громадяни України можуть обирати главу держави, незалежно від виду виборів (чергових або позачергових).
Отже, п’ятирічний строк однаковою мірою поширюється як на Президента України, обраного на чергових виборах, так і на Президента України, обраного на позачергових виборах.
Відповідно до п. 16 розділу ХV «Перехідні положення» Конституції України чергові вибори Президента України після відновлення положень Конституції України в редакції від 28 червня 1996 року за Рішенням Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 у справі про додержання процедури внесення змін до Конституції України проводяться в останню неділю березня 2015 року».
КСУ вважає, що п. 16 розділ ХV «Перехідні положення» Конституції України було доповнено для унормування конкретної ситуації, що виникла у зв’язку із внесенням змін до Конституції України стосовно правового регулювання виборів Президента України та необхідністю встановлення (після проведення виборів глави держави 17 січня 2010 року) дати наступних чергових виборів Президента України, а саме в останню неділю березня 2015 року. Аналіз змісту положень цього пункту дає підстави для висновку, що ними визначено дату лише наступних чергових виборів Президента України і ці положення не поширюються на правовідносини щодо позачергових виборів глави держави.
Отже, проведення позачергових виборів Президента України до останньої неділі березня 2015 року унеможливлює застосування пункту 16 розділу ХV «Перехідні положення» Конституції України, оскільки його положення втрачають функціональне призначення і взаємозв’язок з положеннями ч. 1, 5 ст. 103 Основного Закону України.
Суд вирішив, що положення частин першої, п’ятої статті 103 Конституції України необхідно розуміти так, що Президент України обирається громадянами України на позачергових, як і на чергових, виборах строком на п’ять років.
zib.com.ua/ua/85192-prezident_obraniy_25_travnya_bude_praviti_5_rokiv_-_ksu.html