Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ДСАУ занепокоєна низькою зарплатою працівників апарату та браком коштів на винагороду новим суддям
Державна судова адміністрація пропонує Раді суддів України включити до порядку денного позачергового з’їзду суддів питання щодо забезпечення фінансування третьої гілки влади в обсягах, необхідних для належного здійснення правосуддя. Адже фінансова ситуація в країні стає дедалі більш критичною. Зокрема, працівники апарату судів — єдині серед держслужбовців, рівень заробітної плати яких постійно знижується.
Як зазначено у листі ДСАУ від 23.04.2014 №2-2227/14 за підписом в.о. голови Володимира Півторака, адресованому РСУ, згідно із законом «Про Державний бюджет України на 2014 рік» видатки на забезпечення діяльності органів системи судової влади становлять 4571,3 млн грн. Це на 86,2 млн грн. більше, ніж у минулому році. Однак передбачені видатки на оплату праці забезпечують суддівську винагороду для фактичної кількості суддів (станом на 1 січня 2014 року — 8041, при штатній чисельності — 8696) і фактичної кількості працівників апарату судів (станом на 1 січня 2014-го — 28311, при штатній чисельності — 32625), із середнім розміром стимулюючих виплат 22%.
Крім того, відзначають у ДСАУ, кошти на оплату
праці, поточні видатки на забезпечення здійснення судочинства розподілені між видами юрисдикції та судами вкрай нерівномірно, що створює серйозні проблеми із фінансуванням багатьох судів. Так, відповідно до пропозицій управління планово-фінансової діяльності ДСАУ станом на квітень поточного року стосовно перерозподілу 6062 тис. грн. видатків загального фонду держбюджету на 2014 рік 3715 тис. грн. припадає на видатки, передбачені для Донецького апеляційного адміністративного суду.
Крім того, законом «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 27.03.2014 скорочено бюджетні призначення на забезпечення діяльності судової гілки влади на 196 млн грн., виділені для фінансування діяльності апеляційних та місцевих судів Автономної Республіки Крим та м.Севастополя (із них із загального фонду — 160 млн грн., спеціального фонду — 36 млн грн.). Також скорочено на 22 млн грн. бюджетні призначення для Державної судової адміністрації, Національної школи суддів, Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Натомість, як нагадують у ДСАУ, ч.4 ст.142 закону «Про судоустрій і статус суддів» не допускає скорочення видатків, передбачених на утримання судів, у поточному фінансовому році.
Також ДСАУ звертає увагу РСУ, на те, що середній розмір фактичної заробітної плати працівників апарату місцевих та апеляційних судів у 2013 році знизився на 798 грн. порівняно з 2012-им. Питання недостатньої оплати праці працівників апарату залишається актуальним для всіх судів загальної юрисдикції і в цьому році.
При цьому, констатується у листі, працівники апарату судів — єдині серед держслужбовців,
рівень заробітної плати яких постійно знижується. Так, середня заробітна плата працівників апарату місцевих загальних судів у січні—лютому 2014-го становила 1853 грн., тоді як середня зарплата інших працівників сфери державного управління — 3165 грн. У ДСАУ звертають увагу на те, що така диспропорція суперечить вимогам ч.1 ст.144 закону «Про судоустрій та статус суддів», згідно з якою розмір заробітку працівників апарату судів не може бути меншим, ніж у відповідних категорій державних службовців органів законодавчої та виконавчої влади. Проте для виконання цієї законодавчої вимоги щомісячно необхідні 37,5 млн грн. (станом на березень поточного року).
Більше того, як зазначила ДСАУ, у 92 судах передбачених коштів не вистачає навіть на обов’язкові виплати фактично працюючим працівникам апарату (посадовий оклад, доплату за ранги державного службовця, надбавку за вислугу років, індексацію оплати праці). Аби забезпечити такі виплати, ДСАУ погодила з Міністерством фінансів щомісячне наближення видатків на оплату праці в межах річних бюджетних призначень. Так, у квітні поточного року здійснено наближення видатків загального фонду держбюджету на оплату праці з нарахуванням у розмірі 6510,3 тис. грн.
Указом Президента «Про переведення суддів» від 23.04.2014 №430 20 суддів, які працювали в судах АР Крим та м.Севастополі, переведено на роботу до судів інших регіонів. Отже, виникла необхідність забезпечення їх суддівською винагородою, а також коштами для здійснення правосуддя, але такі видатки не передбачені у тих судах, до яких їх переведено.
Крім того, на сьогодні 311 законників, яких призначено на посади вперше, не склали присягу, хоча 153 з них зараховано до штату і
вони отримують суддівську винагороду. Наразі триває підготовка до церемонії складення присяги такими суддями. Отже, зауважила ДСАУ, найближчим часом виникне питання грошового забезпечення ще 158 суддів.
З огляду на таку критичну ситуацію у ДСАУ вважають, що на з’їзді суддів необхідно розглянути питання про звернення до Верховної Ради, Кабінету Міністрів щодо забезпечення фінансування судової системи в обсягах, необхідних для належного здійснення правосуддя. Задля цього мають бути внесені зміни до держбюджету на 2014 рік.
Державна судова адміністрація також відзвітувала про заходи щодо економії коштів. Зокрема, повідомила про те, що 23 квітня Уряд прийняв постанову «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2014 року №65». У ній передбачено, що Конституційний, Верховний та вищі спеціалізовані суди, а також ДСАУ мають затвердити «заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів з урахуванням положень закону «Про судоустрій і статус суддів» та процесуального законодавства». Адже попередня редакція такої умови не містила. Тож після набрання чинності цією постановою ДСАУ затвердить заходи на її виконання.
Звіт про стан фінансового забезпечення судів є останнім питанням у проекті порядку денного засідання РСУ, запланованого на 25 квітня. Як оцінили члени Ради вжиті ДСАУ заходи, ми розповімо у наступному числі «ЗіБ».
zib.com.ua/ua/83101-dsau_zanepokoena_nizkoyu_zarplatoyu_pracivnikiv_aparativ_sud.html